Brev:
Frysning af babymad
4. september 2009
Alder:
5 mdr.
Frysning af babymad
Hej Helen!
Nu er vores søn på 5 mdr og en uge, har nu i 3uger fået lidt vælling/grød mens vi andre spiser aftensmad og han nyder at spise og sidde med ved bordet. Jeg malker ca ½ dl ud i en kop og tilsætter majsmel og koger det op i mikroovnen, så det får en let grødet konsistens.
Og nu er mit spørgsmål må jeg godt lave en lidt større portion og fryse det ned? Jeg har læst i et forum at man ikke må fryse mad med mælk (både mme og alm mm) ned, at det skulle blive en bakteriebombe. Men når det lige er blevet kogt så er det vel begrænset hvad der er af bakterier, da de fleste dør ved 65 grader. Og desuden kan man jo sagtens fryse mm.
... så dukkede der lige lidt flere spørgsmål op:
Er der noget babymad der ikke egner sig til frysning?
Nogen siger at man ikke kan fryse kartoffelmos...?
Jeg har læst i sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn og småbørn at grøntsager der skal koges skal optøs direkte i gryde fra fryseren. Kan man ikke optø og varme i en mikroovn i stedet?
Med nedfrosset mad er det vel bedst at varme det op til over de 65 grader og så køle det ned til spisetemperatur i et vandbad eller..?
Er det ikke generelt bedst at optø og opvarme på en gang f.eks i en mikroovn?
Jeg ser frem til dit svar, så jeg kan fylde fryseren med mos og blænd.
Med venlig hilsen
Pernille