Frysning af babymad

4. september 2009

Alder:
5 mdr.

Frysning af babymad

Hej Helen!

Nu er vores søn på 5 mdr og en uge, har nu i 3uger fået lidt vælling/grød mens vi andre spiser aftensmad og han nyder at spise og sidde med ved bordet. Jeg malker ca ½ dl ud i en kop og tilsætter majsmel og koger det op i mikroovnen, så det får en let grødet konsistens.

Og nu er mit spørgsmål må jeg godt lave en lidt større portion og fryse det ned? Jeg har læst i et forum at man ikke må fryse mad med mælk (både mme og alm mm) ned, at det skulle blive en bakteriebombe. Men når det lige er blevet kogt så er det vel begrænset hvad der er af bakterier, da de fleste dør ved 65 grader. Og desuden kan man jo sagtens fryse mm.

... så ...

Annonce

... dukkede der lige lidt flere spørgsmål op:

Er der noget babymad der ikke egner sig til frysning?
Nogen siger at man ikke kan fryse kartoffelmos...?

Jeg har læst i sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn og småbørn at grøntsager der skal koges skal optøs direkte i gryde fra fryseren. Kan man ikke optø og varme i en mikroovn i stedet?

Med nedfrosset mad er det vel bedst at varme det op til over de 65 grader og så køle det ned til spisetemperatur i et vandbad eller..?

Er det ikke generelt bedst at optø og opvarme på en gang f.eks i en mikroovn?

Jeg ser frem til dit svar, så jeg kan fylde fryseren med mos og blænd.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger